Galeria Płockich Autobusów


PKS Ciechanów

#20215 / Scania TK400EB Touring HD

14.05.2012 - Płońsk, DK7 (obwodnica Płońska)
Kilka tygodni usiłowałem złapać którąś z tych Scanii, a tu dzisiaj rano niespodzianka, godz. 6.25, ruszam do pracy i co widzę, Scania jedzie sobie od strony Ciechanowa i kieruje się w stronę Warszawy. Jakby każdy poniedziałek chciał się tak miło zaczynać :-)
Nr rej. WY 1062F
Wskazać należy, że w odróżnieniu od pozostałych pojazdów, Scania nie posiada oznaczenia PKS Ciechanów na ścianie przedniej (oczywiście z pozostałych stron także), a jedynie oznaczenia Mobilisu.
WY1067F~0.jpg Scania-TK400EB-Touring-HD-#20214a.jpg -_WY1062F-X.JPG 559715.jpg -_P1380438xx.jpg
Infomacje o pliku
Użytkownik / Album:CZU-CZU / PKS Ciechanów
Słowa kluczowe:PKS_Ciechanów / Mobilis / Scania / Touring / #20215 / Płońsk
Rozmiar pliku:266 KB
Data dodania:14 maj 2012
Wymiary:800 x 600 pikseli
Wyświetleń:780
LINK DO ZDJĘCIA:http://gpa.mazowsze.pl/displayimage.php?pid=11286
Ulubione:Dodaj do ulubionych

Komentarz 11 do 30 z 30
Strona: 1 - 2

lunch   [16 maj 2012 at 03:04 PM]
@macfition: O to właśnie chodzi, że tamte zostały tak oznaczone, bo pozostają własnością Mobilisu. Te tutaj są własnością PKS-ów i to jest różnica. Więc to nie jest kwestia konwencji, tylko faktów, ale jak wolicie szerzyć fikcję... Dziwne tylko, że takie zapisy pojawiają się jedynie, gdy pojazd ma takie malunki na burcie. Dziecinada i tyle. Kurde, a ja w latach 90. w Płocku widywałem peerki z napisem "Ytong" na burcie.
macfiction   [16 maj 2012 at 06:58 PM]
Ta Scania jest własnością PKS Ciechanów? Pytam bo już się zaczynam gubić...
CZU-CZU   [16 maj 2012 at 09:54 PM]
Lunch, wyluzuj, teksty typu "wolicie szerzyć fikcję", czy "dziecinada", to chyba lekka przesada, skoro jak sam zauważyłeś, podpisałem tak tylko to zdjęcie, w dodatku, jak wyraźnie zaznaczyłem wyżej, tylko eksperymentalnie, na próbę, po to, żeby zacząć dyskusję nad tym, że jakby nie patrzeć coś się w tych PKSach zmieniło i oznaczanie pojazdów w dalszym ciągu tylko jako "PKS Ciechanów", "PKS Płock" i tp. jest moim zdaniem niepełne, nieadekwatne do tego czym te firmy się stały, czyli de facto oddziałami ...
CZU-CZU   [16 maj 2012 at 09:54 PM]
(…) Mobilisu, podobnie jak miało to miejsce z PKSami przejętymi przez Connex – Veolię.
Co do oznaczenia pojazdu też nie jestem w 100%-tach przekonany, że mój sposób oznaczenia był najwłaściwszy (co do kolejności członów nazwy), oznaczyłem w taki sposób, ponieważ uważam, że to jak na innych widzianych przeze mnie zdjęciach oznaczane były takie autobusy, tj. bez wyszczególnienia firmy Higer było nieprawidłowe. Nazwa ta nie została jednak nigdzie przeze mnie wyryta i zmienić ją można w każdej chwili, ale po spokojnej i rzeczowej dyskusji. Uważam, że wskazany przez Ciebie sposób oznaczenia tj. „Scania TK400EB / Higer Touring” faktycznie można by uznać za najwłaściwszy, ale wszystko jest kwestią spokojnej dyskusji.
A co do własności tego pojazdu to jesteś tego pewien?
mirekmiras   [17 maj 2012 at 01:42 PM]
lunch, skoro już przytaczasz TWB, to ja też przytoczę - http://forum.phototrans.eu/viewtopic.php?f=8&t=8498 - tu zostało uzgodnione, jak model ma być oznaczany. Ponadto wszelkie fachowe media motoryzacyjne, nawet oficjalna strona Scanii nie podaje w nazwie modelu Higer. I co z tego, że nazwa Higer znajduje się na boku autobusu? Najpierw zauważcie, w jakiej formie się znajduje.
lunch   [17 maj 2012 at 04:16 PM]
@CZU-CZU: ale one ani się nie stały oddziałami, ani nie zmieniły nazwy. Veolia swoim zmienila nazwę, a potem połączyła w jedną firmę. Tu jeszcze to nie nastąpiła. @mirekmas: Ja tam widzę dyskusję o edytowaniu typów, a te przy tego rodzaju składakach dotyczą tylko podwozia. Nie ma wątpliwości natomiast że nadwozie jest typu Touring, wyprodukowane przez Higera. A że nikt się nie chce chwalić, że kupił od Chińczyków to się nie dziwię. Analogicznie amsterdamskie bizzlinery (nomen omen też Mobilisu). To są Higery A30 na podwoziu Scanii. Oczywiście wszyscy na nie mówią Scania A30, co jest absurdem, bo Scania nie ma takich oznaczeń.
Ale dzięki, że przytoczyłeś tę dyskusję. Teraz wiem, kto namącił w bazie, przez co göteborskie astromegi na podwoziach podobnych Scanii stały się nagle... Protramami 405N.
mirekmiras   [18 maj 2012 at 07:12 AM]
Reasumując - albo Scania TK400EB Touring HD, albo Scania Touring HD (bez oznaczania konkretnego podwozia. Bez nazwy producenta nadwozia.
lunch   [18 maj 2012 at 08:31 AM]
To tak jakbyś Jelcza M11 nazwał Ikarusem 260 M11, bez nazwy producenta nadwozia. Albo te göteborskie nazwał Scania K 400 EB6x2 Astromega. No ratunku! To jest van hool, co każdy widzi!
Zresztą dla Was tutaj może to być coś dziwnego, że kto inny produkuje podwozie, a kto inny nadwozie. Ja też przeżyłem szok i nie wiedziałem, co jest grane, a pierwszy raz spotkałem się z tym we Włoszech. Tymczasem tak samo jest z większością pojazdów w Szwecji, Danii, Norwegii, Belgii, Niderlandach, Wielkiej Brytanii itd. Autobusy integralne (takie jak mercedesy czy solarisy) to rzadkość, a i MAN wydziela w swoich produktach podwozie i nadwozie (wielu przewoźników to, co my określamy jako np. MAN NG313, opisuje jako A23 i tak jest tworzony VIN). Jak już mówiłem, na twb jest ciągły spór, co jest ważniejsze. W tamtych krajach takich sporów nie ma - większość galerii i baz danych podaje dwie osobne tabelki. Chcąc się kierować samym podwoziem (tak jak tu chcecie uważać higera za scanię) wychodziłoby, że w Anglii jeżdżą głównie autobusy Volvo. A sądzę, że oni uważają je jednak za wrighty czy alexandry. Ostatnio jeździłem w Leeds fajną hybrydą Wright Eclipse Gemini (model, który zdominował wiele miast). Tyle że hybryda jest na podwoziu Volvo B5LH, znanym u nas jako Volvo 7700 Hybrid. W Skandynawii z kolei w wielu miastach dominują vesty, ze swoim charakterystycznym brzydkim przodem. Jednak są zrobione na podwoziu Scanii lub Volvo, choć wyglądają tak samo. Na twb, z tego co wiem, przyjęto zasadę, że liczy się podwozie, ale gdy produkt jest robiony tylko w jednej wersji, jak np. Jelcz M11, to podwozie się pomija. Ostatnio zapadła decyzja, żeby tak traktować berkhofy ambassadory, które są przecież robione na podwoziu DAF SB200. Ale na tym samym podwoziu są robione też wrighty commandery, a w Anglii na podobnym podwoziu DAF SB220 można spotkać oprócz wrightów także... Ikarusy 415! Nie jest to wszystko takie jednoznaczne i nie można sobie tak po prostu stwierdzić, że pomijamy nadwozie? Bo co - nie podoba nam się? To jest chiński higer i tyle, co widać. Jak ktoś nie przyjmuje do wiadomości, to jego problem.
mirekmiras   [18 maj 2012 at 01:23 PM]
Ale co Ty wogóle porównujesz Touringa, do M11? M11 był robiony pod szyldem Jelcza, Touring jest robiony pod szyldem Scanii i w nazwie nie występuje żaden Higer, mimo, że wyprodukował bude! Nazwa Higer jest obecna na nadwoziu, ale jest ona zawarta w formule "coopereted with Higer" czy cos w tym stylu. Juz bardziej podobnym przykadem do M11 jest obecny integralny Irizar i6. Choc jest on na podwoziu DAF, ale fachowo nikt na to DAF nie mowi, chyba ze potocznie. Jesli podwozie i nadwozie jest dwoch roznych producentow, to nazewnictwo fabryki ustalaja miedzy soba.
lunch   [18 maj 2012 at 02:14 PM]
Czemu mam nie porównywać? Sytuacja jest dokładnie taka sama, może być jedynie inny marketing. Czy fabryki ustalają nazewnictwo? Możliwe, ale w większości modeli właśnie w tym rzecz, że wcale nikt nie ustala. W tych wszystkich krajach, o których pisałem, po prostu produkowało się autobusy i nikt się nie zastanawiał nad nazewnictwem, a na burcie z reguły były widoczne logotypy obu producentów. Po prostu autobusów dawniej nie traktowano jak samochodów osobowych, które muszą mieć ładną nazwę, lecz jako pojazdy utylitarne. To tak jak Van Hool sprzedaje obecnie A300 pod nazwą Van Hool NewA300, ale koledzy z twb mówią, żeby takich głupot nie wpisywać, bo wiadomo, że to jest model A300. Tak samo tu wiemy, że to jest higer touring, zrobiony na podwoziu Scanii. Swoją drogą słyszałem że Węgrzy na swoich galeriach określają M11 zgodnie z ogólnie przyjętą notacją, czyli Ikarus 260.88 / Jelcz M11.
No i jeszcze masz casus MAN-a, który sprzedaje swoje produkty pod szyldami zgodnymi z podwoziem - A23, A78 itp., a nie znanymi nam np. NG313.
CZU-CZU   [18 maj 2012 at 07:44 PM]
Myslę, że w tym przypadku należałoby analogicznie zastosować sytuację autokarów Sunsundegui Sideral czy Irizarem, które choćby na TWB grupowane są jako "S.S." / S.S.2000" lub "I.C." / "I.IC.", ale zdjęcie podpisywane jest już jako "Volvo S.S.", "Scania S.S.", czy "Scania I.C.", albo analogicznie do Merkavimów, gdzie wyszczególniamy zarówno Mercedesa czy Volvo jak i Merkavima. Przyznam, że nie znam warunków kooperacji tych akurat firm i nie wiem czym różni się od kooperacji Scanii i Higera przy produkcji przedmiotowego modelu, ale uważam, że powinny być wskazane obie marki. Sytuacja byłaby inna gdyby faktycznie (jak rozumiem wypowiedź Mirka), Higer był tylko takim samym dostawcą części jak np. producent śrubek czy opon, wtedy faktycznie byłaby to stricte Scania Touring.
plockibus   [18 maj 2012 at 09:37 PM]
Faktycznie zagraniczne galerie, mało to często firmy handlujące miejskimi MANami podają oznaczenia podwoziowe A21 czy A23 opisywane przez MKM w Polsce jako np. NL2x3 , ale też były lata że takie oznaczenie stosowała sama fabryka, do dziś na UL2x2 w naszych PKSach są tabliczki z takimi oznaczeniami przy przednich drzwiach. To faktycznie nie jest czasami takie proste, ale myślę że to kwestia spokojnego ustalenia jakiegoś sensownego kompromisu.
Melon   [18 maj 2012 at 09:58 PM]
Niewątpliwie przypadek Touringa trzeba traktować w odrobinę odmienny sposób niż np. Irizara. Dlaczego tak uważam? Dlatego, że ten model został opracowany specjalnie dla Scanii (jeśli nie wspólnie ze Scania) i poza ofertą Scanii nie jest nigdzie indziej dostępny. Sam
Higer na swojej stronie nie ma tego modelu w ofercie.
Wspominany napis Higer na boku też na swój sposób sugeruje jego miejsce w „szeregu” (Scania Touring in cooperation with Higer), żaden Higer Touring.
W związku z tym, że jest zabudowywany na jednym rodzaju podwozia doskonale wiemy „co tam siedzi”.
Jednak próba zapisywania podwozia może okazać się problematyczna, gdyż jego oznaczenie zależy od mocy silnika, a ustalenie tejże może być problemem, choć to argument jedynie od strony praktycznej. Oczywiście można zapisywać TK4x0EB, pytanie po co.
Z drugiej strony ja osobiście preferuję zapisy z podwoziem, bo widać z czym konstrukcyjnie mamy do czynienia.
I z tym drobnym „ale” w powietrzu na razie zakończę. Puszczać oczko
mirekmiras   [19 maj 2012 at 09:38 AM]
Melon, jak najbardziej się z Tobą zgadzam, miałem mniej więcej to samo napisać, ale byłeś szybszy Uśmiech Z Higerem to jest zupełnie inny rodzaj kooperacji niż z Irizarem. Irizar ma np swoją ofertę, ale też częściowo to samo występuje w ofercie Scanii. Co do opisawania, ja proponuję coś takiego - jeśli mamy pewność co do silnika, opisujmy z podwoziem np Scania TK400EB Touring HD, jeśłi nie znamy mocy silnika, opisujmy po prostu Scania Touring HD.
lunch   [23 maj 2012 at 09:01 AM]
Słusznie prawicie, bo mi to teraz przypomina analogię do takich konstrukcji jak np. Volvo 8500, gdzie - o ile dobrze pamiętam - podwozie jest Volvo BLE, B coś tam coś tam, a nadwozie Säffle 8500, ale produkowane tylko i wyłącznie dla tego modelu, więc na twb też występuje pod nazwą marketingową Volvo 8500 (choć jak to na twb bywa, nie wszyscy przyjmują do wiadomości).
Z drugiej jednak strony nie bardzo rozumiem, co miałoby nam szkodzić pomijanie producenta nadwozia, w końcu - jak już mówiłem - dawniej często producent w ogóle nie stosował żadnego marketingu, a jednak miłośnicy na galeriach starali się określić markę i typ.
Właśnie przypomnieliście mi tym zabawną historię. Bo dawniej tramwaje (zarówno w literaturze fachowej, jak i niefachowej) określano po prostu typami, np. 105Na. Kto je wyprodukował było osobną kwestią, często znaną tylko fachowcom. Odkąd jednak powszechne stały się galerie takie jak twb, ludzie zaczęli tamtejsze opisy traktować jak nazwę i coraz częściej słyszę, że gdzieś "jechał Konstal 105Na", co mnie zawsze trochę śmieszy. Podobnie tu byłoby z higerem - uważam, że warto stosować taką notację, co nie znaczy, że twierdze, że to jest taka marka produktu.
Właśnie wczoraj na częstochowskim forum w relacji z próbnego przejazdu "stopiątki" nową linią tramwajową (wpisu dokonał obecny na forum miłośników radny dzielnicy) przeczytałem, że "pojawił się Konstal", w dodatku z dużej litery. Więc odpowiedziałem żartem, że czyżby postawili fabrykę?
CZU-CZU   [23 maj 2012 at 03:46 PM]
Faktycznie, skoro Higer nie ma modelu Touring w swojej ofercie, to oznacza, że jest powiedzmy zwykłym dostawcą, tyle, że "dużej części" w postaci całego nadwozia. Jest to zatem, jak od początku twierdził Mirek, Scania (i tylko Scania). Pozostaje jeszcze tylko jedna kwestia, czy zostawiać Higera w nazwie, czy oznaczać tylko jako Scania Touring? Biorąc pod uwagę rodzaj kooperacji Scanii z Higerem, nie trzeba go umieszczać, ale możnaby, wtedy byłaby to Scania Higer Touring.
lunch   [24 maj 2012 at 08:53 AM]
Możecie jak chcecie. Na fachowych galeriach będzie to Scania TK400EB / Higer Touring. Widzę, że problem sprowadza się do zdefiniowania, co jest tylko składaniem, a co właściwą produkcją. Ja skłaniam się jednak za uznaniem większej roli Higera, bo to nie jest tylko jakaś filia Scanii, lecz normalna fabryka robiąca wlasne autobusy, która pewnie niedługo bas wszystkich, jak cały ten bandycki reżim, wykupi.
Natomiast na fali tej dyskusji przypomniał mi się wczoraj casus Gräfa & Stifta. My tu oznaczamy ich produkty jako gräfy. Tymczasem ja nie znam statusu tych poprzednich produktów (które obecnie trafiają do Płocka), ale te obecnie produkowane to tak naprawdę żadne z nich gräfy. Koledzy z Wiener Linien mówią, że kupują je, bo dla opinii publicznej to ważne, by autobusy były produkowane w Austrii, ale to zwyczajne many, tylko u nich składane. Na ścianie czołowej malują "Gräf & Stift", ale pod spodem jest wyryte (choć zamalowane) logo MAN-a. De facto je tam tylko składają, więc na tej samej zasadzie te krakowskie solarisy, co mają jamnika z czerwoną czapeczką, moglibyśmy nazywać MPK Kraków Urbino 12...
CZU-CZU   [24 maj 2012 at 08:39 PM]
@lunch, tak abstrahując od tematu Scanii i Higera, już któryś raz używasz pojęcia w stylu "na fachowych galeriach", na TWB i tym podobnych galeriach nie loguja się sami inżynierowie w dodatku związani wyłącznie z przemysłem produkcji autobusów, na wszystkich tych galeriach, tak jak na tej, zdjęcia i komentarze pochodzą od zwykłych normalnych ludzi, wykonujących różne zawody i ich "fachowość" jest podobna, zwłaszcza, że wiele osób ma konta na więcej niż jednym portalu. To tak tylko na marginesie powyższej dy
lunch   [29 maj 2012 at 10:39 AM]
Nie chodziło mi o twb, bardziej o te np. skandynawskie. Choć w zasadzie masz rację - tam też są to przecież generalnie hobbyści. Ale jednak widzę różnicę takich baz danych, jak np. www.hetwagenparkje.nl czy http://www.svenskbusshistoria.se, gdzie goście wpisują bardzo dokładne dane, od takich wpisów na zasadzie "bo coś jest na burcie namalowane".
mirekmiras   [29 maj 2012 at 12:49 PM]
Ciekaw jestem co jest dokładnie na tabliczce znamionowej.

Komentarz 11 do 30 z 30
Strona: 1 - 2