Galeria Płockich Autobusów


MZK Kutno

#020 / Autosan H9-35

13.08.2010 - Kutno, Rondo Solidarności
ex. 120
Zgodnie z informacjami jakie ukazały się w mediach 1 lipca minęło 25 lat od powstania komunikacji miejskiej w Kutnie.
Z informacji jakie udało mi się zebrać przez lata:
19 stycznia 1970r. pierwsze wzmianki na temat komunikacji miejskiej w Kutnie uruchomionej przez PKS Kutno, które zorganizowało pierwsze połączenie w mieście.
Z informacji jakie ukazały się w mediach w Kutnie wynika, że MZK powstało w wyniku wydzielenia z Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
Przed laty znalazłem informacje, że pierwszy autobus z "oznaczeniami MZK" wyjechał 1 maja 1983r. Dziś podaje się że 1 lipca 1985r.... Ale to pewnie w 1983r. to jeszcze w ramach KPGKiM (?), a w 1985r. już jako wyodrębnione samodzielne MZK (?)
W 1983r. jak podawały stare źródła uruchomiono dwie linie o charakterze okrężnym oznaczone jako 0 i 01, a których przystanek końcowy-początkowy znajdował się na osiedlu Grunwald - Wschód. W tym samym roku uruchomiono jeszcze kolejne linie: 1 - SHRO Gołębiew - Zakład Metalurgiczne, 2: Woźniaków - Komeryn, 3: Byszew - Sójki, 4: Ryków - Sklęczki, 5: Strzegocin - Majdany. Tabor w pierwszym roku stanowiło 31 Autosanów H9-35, które jak się obecnie okazuje były wszystkie przekazane z MPK Płock, ale podobno w bardzo złym stanie. Od 1985r. nosiły one numery taborowe: 32-52, 58-67.
Ciekawostką jest, że w latach 80-tych przenumerowano linie dodając jedynkę przed istniejące numery, tworząc z 1 >11 itp. Zlikwidowano linie okrężne zastępując je nowymi: 0 > 10: Stara Wieś - Majdany, 01 > 16: Stara Wieś - Dybowa. W 1987r. uruchomiono kolejną linię oznaczoną 5: Batorego - Kuczków (jest to do dziś linia o najniższym numerze). Od 1 czerwca 1988r. uruchomiono linię nocną N. Rok 1989 był rekordowy pod względem przewiezionej liczby pasażerów, bo aż 12 mln ludzi, na 16 liniach!, gdy dziś to tylko 3,3mln i 11 linii.
Dziś MZK Kutno dysponuje 37 autobusami, zatrudnia 101 pracowników.
DSCI0005.JPG DSCI0014.JPG 020.jpg 020.jpg 021.jpg
Infomacje o pliku
Użytkownik / Album:plockibus / Kutno (od 07.2010)
Ocena (2 głosów):22222
Słowa kluczowe:MZKKutno / Autosan / H9_35 / #020
Rozmiar pliku:245 KB
Data dodania:22 wrzesień 2010
Wymiary:800 x 600 pikseli
Wyświetleń:689
LINK DO ZDJĘCIA:http://gpa.mazowsze.pl/displayimage.php?pid=8828
Ulubione:Dodaj do ulubionych

Komentarz 1 do 5 z 5
Strona: 1

Robert_529   [22 wrzesień 2010 at 09:56 PM]
Ciekawe, czy od nas nie mieli H9-35. Bo myśmy się pozbyli wszystkich w 1986 r.
lunch   [23 wrzesień 2010 at 07:51 AM]
Zdecydowaliby się. Albo wysoka albo wielka. Jedno i drugie daje niemal masło maślane...
plockibus   [23 wrzesień 2010 at 08:54 AM]
Raczej nie, bo do Kutna te autosany z Płocka dotarły już w 83r. gdzie w danych w Płocku widnieje aż 40 szt. wycofanych z ruchu. W tamtych czasach to było jedno województwo i oba przedsiębiorstw podlegały temu samemu wojewodzie. Odgórnie pewnie zdecydowano, że Płock dostanie z przydziału nowe Peer, a swoje H9ki przekaże do Kutna by na ich bazie utworzyć tam komunikacje. Włocławek to było inne już województwo i inny wojewoda. Pamiętam jak w 1989r. podczas strajku w MPK Płock też wojewoda decydował, że z Kutna mają przyjechać autobusy by zapewnić transport w Płocku. Zakupy w MZK wyglądały tak:
1985 - 31 - H9-35 - z MPK Płock rok produkcji 78-79, 83-84
1985 - 6 - H9-35 - nowe
1986 - 22 - H9-35 - nowe
1988 - 6 - H9-35 - nowe
1989 - 2 - M11 - nowe
1990 - 2 - M11 - nowe
plockibus   [23 wrzesień 2010 at 09:25 AM]
Wysoka Wielka to pełna nazwa miejscowości pod Kutnem, tablica jest najzupełniej poprawna.
lunch   [23 wrzesień 2010 at 10:45 AM]
No wiem...

Komentarz 1 do 5 z 5
Strona: 1